Khamis, 9 Oktober 2008

Pak Lah tidak pertahan jawatan demi kebaikan parti

Rata-rata pemimpin UMNO dan BN hari ini memuji tindakan Pak Lah untuk tidak mempertahankan jawatan Presiden pada Pemilihan UMNO Mac depan dan menyifatkan beliau sebagai mementingkan parti lebih dari kepentingan peribadi.
Malah ada yang berpendapat ia akan mampu memulihkan kepercayaan rakyat dan ahli UMNO khususnya kepada parti itu dan ia mendatangkan kebaikan kepada parti.
Dengan kata lain, kehadiran Pak Lah lebih mendatangkan kemudaratan kepada parti dan perpecahan khususnya dikalangan Komponen BN, betul tak?
Daripada maklumat yang diterima, seandainya berlaku pertandingan juga, dijangka Pak Lah akan mendtangkan aib sendiri kerana dijangka tidak akan cukup pencalonan untuk 58 pencalonan bagi melayakkannya bertanding jawatan presiden parti.
Inilah presiden parti pertama UMNO yang terpaksa mengundur selepas lebih 2/3 ahli UMNO sendiri sudah tidak lagi menerima kehadirannya akibat kesilapan yang berulang-ulang dilakukannya hingga hampir meruntuhkan kerajaan BN pada PRU12 lalu.
Hinggakan Johor sendiri sebagai tiang seri umno dan jantung hati BN menjadi negeri pertama mencadangkan peralihan kuasa hanya tiga minggu selepas PRU12 yang terus mencetuskan fenomena peralihan kuasa sehingga memaksa Pak Lah mengumumkan peralihan kuasa secara mutlak pada 8 Oktober lalu.
Tiada siapa bersedih atau menangisi pengumuman berkenaan hanya segelintir manusia yang melaung-laungkan 'hidup Pak Lah' di PWTC ketika mesyuarat Tertinggi BN. Saya masih ingai pada petang pengumuman Tun Dr M mengumumkan perletakan jawatan ramai di dalam dewan PWTC menangis dan ramai yang memujuknya. Sebaliknya pengumuman Pak Lah tidak bertanding jawatan Presiden UMNO hanya mengundang sorakan dan tepukan dengan segelinir terfikir alangkah bagusnya jika Pak Lah terus meletak jawatan sebagai PM.

Tiada ulasan: