Isnin, 6 Oktober 2008

Melayu Sarawak Bimbang Masa Depan UMNO?

Asalamualaikum wbt, saya masih berhari raya di Sarawak (kampung isteri di Bintulu), di sini banyak rumah yang saya kunjungi terutama sanak saudara isteri di Sarawak. Tetapi agak mengejutkan hampir kesemua rumah yang dikunjungi menanyakan mengenai keadaan UMNO hari ini.
Rata-rata mereka masih mengharapkan UMNO untuk menjadi pejuang bangsa Melayu hingga ada yang melahirkan perasaan sedih mereka kerana UMNO tidak ada di Sarawak sebagaimana kehadran UMNO di Sabah.
Walaupun PBB ada mewakili mereka tetapi kebanyakan mereka menyifatkan kebanyakan kekayaan dan manfaat hasil bumi Sarawak hanya diperolehi oleh satu kaum sahaja. Jadi kebnyakan mereka sudah tidak lagi parti itu.
Kehadiran PKR memberikan harapan baru kepada rakyat Sarawak dan rata-rata mereka beranggapan imej DS Anwar masih sama seperti pada tahun ketika beliau menjadi TPM dahuu sehingga 1997.
Apabila saya menjelaskan apa yang dilakukan DS ASnwar melalui Pakatan Rakyat terutama negeri-negeri yang diperintah olehnya khususnya di Perak dan Selangor dimana Menteri Besar melayu dilihat lebih menjadi boneka DAP, barulah mereka sedar dan faham keadaannya.
Persoalannya apakah pilihan yang mereka miliki? Dengan pembangunan sering mengambil tanah-tanah orang Melayu untuk digunapakai dan dijadikan milik bersama kaum2 lain, dengan bayaran pampasan hanya puluhan ringgit sahaja seekar, dengan kehidupan yang semkin terpinggir, apa alternatif yang dimiliki seandainya PKR terus bertanding dan PBB tetap gagal membela nasib mereka.
Tindakan ketua menteri meletakkan anaknya sebagai calon menambah 'mual' orang Melayu Sarawak terhadap PBB, mereka melihat anaknya kurang mesra rakyat sengan ucapannya lebih 'slang' inggeris.
Walaupun BN gagal mendapat 2/3 kerusi majoriti parliman tetapi kebanyakan mereka faham UMNO tidak kalah yang kalah MCA, Gerakan dan MIC dan rata-rata mereka menganggap ia bagai pakaian mereka seolah sengaja mengurangkan kemenangan BN agar tuntutan kaum masing-masing lebih didengar.
Satu harapan mereka bilakah UMNO ingin masuk ke Sarawak?

Tiada ulasan: