Isnin, 13 Oktober 2008

KENAPA CALON SELAIN MUHYIDDIN YASSIN MENAWAR DIRI?

PELIK tapi benar, walaupun majoriti ahli akar Umbi UMNO sudah membulatkan tekad untuk memilih gandingan ideal Najib dan Muhyiddin untuk jawatan Presiden dan Timbalan, namun masih ada yang berani mencuba nasib walaupun ia bolehlah diibaratkan membunuh karier politik dan ada pula yang benar-benar digelar raja lawak.

Persoalannya mengapa ia berlaku? Asalnya Datuk Ahmad Zahid Hamidi dilihat sebagai pencabar yang memasang hajat untuk menduduki no 2 dalam parti itu, namum difahamkan beliau akhirnya akui ia mampu membunuh karier politiknya dan atas 'nasihat', beliau akhirnya menarik diri. Tindakannya itu akhirnya mengundang padah apabila dikatakan tidak konsisten dan dilebal sebagai singa sarkas 2 (selepas syed hamid yang pernah dilebal begitu) .

Tan Sri Mohammad Taib pula dilihat sebagai proksi kepada kumpulan pro Pak Lah terutama ditonjolkan Datuk Md Alwi Ahmad dan Tan Sri Anuar Musa kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan tindak tanduk Muhyiddin yang dikatakan mendesak Pak Lah mempercepatkan peralihan kuasa itu.

Sehinggakan Alwi mendesak Muhyiddin meletak jawatan dengan menggunakan jawatan Ketua Penerangan Kelantan sedangkan satu Malaysia tahu dia adalah Ketua Setiausaha Politik kepada Pak Lah.

Sewaktu penulis ke Kelantan baru-baru ini, kebetulan satu kapal terbang dengan Alwi dan Datuk Serki Anwar Ibrahim. Alwi masih kelihatan marah kerana ramai yang mendesak Pak Lah mengundur diri.

Sambil berjalan menaiki kapal terbang, dia terus bersungut...masalah saya ialah my general tak mahu berperang. Kalau dia nak berperang taulah macam mana saya nak lakukan.

Jelas dia tidak dapat menerima hakikat Pak Lah sudah ditolak oleh akar umbi UMNO, dipercayaai hanya sekitar 40 Bahagian akan mencalonkan Pak Lah sekiranya dia ingin menentang DS Najib.

Penulis yang kemudiannya ke Terengganu berkesempatan bertemu beberapa orang exco, wakil rakyat dan pemimpin peringkat bahagian, rata-rata mereka menolak terus kepimpinan Pak Lah.

Seorang pemimpin Bahagian yang juga wakil rakyat berkata mereka bertindak berdasarkan nasihat Pak Lah dan akhirnya dilihat tidak sehaluan dengan pihak pihak istana, hari ini saya tidak baca lagi akhbar bila ada gambar Pak lah di depan dan akan menutup tv bila berita Pak Lah keluar.

Manakala, seorang lagi calon, Datuk Seri Ali Rustam pula tentunya tidak berpuas hati kerana mengikut rangking dia seharusnya lebih popular dari Muhyiddin (untuk jawatan naib presiden) tetapi kenapa Muhyiddin pula yang harus pergi ke jawatan Timbalan.

Jadi, dipercayaai atas nasihat pengikut-pengikutnya dengan keyakinan dia lebih popular dan diyakinkan begitu lebih-lebih lagi dengan kelebihan PR dia yang lebih mesra berbanding Munyiddin dia tentunya melihat ada peluang.

Namun, dalam politik jawatan Naib dan Timbalan adalah berbeza, walaupun dia amat popular bagi jawatan Naib tidak semestinya dia juga akan popular bagi jawatan Timbalan.

Tindakan kerajaan Melaka yang 'mensedekahkan' gelaran Datuk dilihat sebagai kelebihannya tetapi ia tidak cukup untuk menambat hati perwakilan. Kalau Shah Rukh Khanpun boleh diberikan Datuk...apalah nilainya? Hingga ada akhbar menulis dia bimbang Amithabachan akan diberi gelaran Tun atau Tan Sri pula.

Malah, ramai pemerhati politik yang mempertikaikannya dan ia berlaku dalam suasana persidangan Bahagian sekarang dan mampu menjejaskan kredibiliti Ketua Menteri itu.

Satu lagi calon yang menawar diri, Jazlan Glamour hanyalah Pak Lawak Abad ini yang meraih publiksiti murahan semata-mata meletakkan namanya sebaris pemimpin besar negara.

Kalau bahagian sendiripun setahun sekalipun susah nak bermesyuarat, suara Pemuda bahagian diabaikan, mengamalkan politik berpuak dan pelbagai lagi sikap buruknya. Jelas, dia hanyalah mahu meraih populariti murahan untuk dikenali walaupun sebagai raja lawak UMNO.

Dahulu ketika Menteri Besar Johor masih belum diisi, juak-juaknya sibuk mengatakan Jazlan adalah salah seorang dari calon hingga mempengaruhi pihak media dan namanyapun dimasukkan sebaris dengan Datuk Haji Abdul Ghani Othman, sedang hakikatnya jauh panggang dari api.

Pendak kata, nasihat Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad amat sesuai dituruti, calon Timbalan selain Muhyiddin hanyalah pak lawah.

Justeru, bagi memperkukuhkan parti yang menghadapi pelbagai cabaran sekarang, UMNO perlu meletakkan pemimpin yang benar-benar komited dalam perjuangan demi agama, bangsa dan negara.

Jelas tindakan Munyiddin yang ibarat mengorbankan jawatannya hanya untuk menegur kesilapan ketuanya adalah satu sikap yang amat terpuji, walaupun peringkat awal dia dicemuh oleh segelintir pemimpin UMNO tetapi menjelang pemilihan bahagian ini, suara keramat akar UMNO mula bergema.

Jadi tidak hairanlah jika mereka berdua kini merupakan calon yang amat popular, manakala Datuk Seri Hishamuddin pula dilihat sebagai pemimpin pelapis yang perlu diberi tempat bagi mengalas cabaran negara pada masa akan datang.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kupasan penulis amat jelas dan tepat...harap e9 dapat terus menulis berita-berita begini dan menjadi alternatif media untuk dipercayaai

Tanpa Nama berkata...

saya membaca berita ini melalui mykmu...ini pertama kali saya tau ada majalah e9. Boleh atau tidak saya melanggan majalah ini?

Tanpa Nama berkata...

SAYA SETUJU SANGAT KALAU YANG LAIN TU TARIK DIRI...KITA NAK PENYATUAN UMNO SUPAYA ORANG MELAYU DAPAT DIPERJUANGKAN DENGAN LEBIH BAIK

Tanpa Nama berkata...

Kalau ada pertandingan lebih bagus...baru MASUUUUK...sebab tu orang tetap calon orang lain walaupun hanya pak lawak